اخبار صنایع شوینده ، آرایشی و بهداشتی

معرفی اخبار سلامت خانواده

اخبار صنایع شوینده ، آرایشی و بهداشتی

معرفی اخبار سلامت خانواده

مدیر امورفنی پایش آنلاین پساب پاکسان؛

پاکسان به سلامت محیط زیست همچون سلامت خانواده ها اهمیت می دهد

zereh-poosh

به گزارش پاکسان نیوز، مهندس زره پوش مدیر امورفنی و پروژه های شرکت پاکسان، با ذکر این نکته که کاهش آلاینده های زیست محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: از بعد زیست محیطی، پاکسان به اندازه ای به این مسئله اهمیت می دهدکه باید اذعان داشت برای این مجموعه، توجه به محیط زیست یک برند و مد نیست بلکه یک الزام است.

مدیر امورفنی و پروژه های شرکت پاکسان خاطرنشان کرد: به دلیل آلاینده بودن صنایع، اکثرمواقع محیط زیست و صنعت رو در روی هم هستند، اما حجم کارهای صورت گرفته در شرکت پاکسان گویای این مدعاست که پاکسان به سلامت محیط زیست همچون سلامت خانواده ها اهمیت می دهد.

مهندس زره پوش در ادامه به هزینه های طرحهای اجرا شده در جهت کاهش آلایندگی تولید در این مجموعه اشاره کرد و افزود: اقدامات زیست محیطی در یک سال گذشته در شرکت پاکسان روند روبه رشدی داشته و کارهای خوبی صورت گرفته و رقمی که در این زمینه هزینه شده بالغ بر9/1 میلیارد تومان است و این گویای این حقیقت است که تا چه اندازه مدیران این مجموعه به مباحث زیست محیطی اهمیت می دهند.

وی به نصب بک فیلتر، فیلتر پرس، بک فیلتر فن مکش برج پودر، بک فیلتر سولفات فسفات، سیستم مانیتورینگ آن لاین اشاره کرد و گفت: شرکت پاکسان از معدود شرکتهای تولیدی در حوزه صنایع شوینده است که پایش آنلاین پساب را خریداری، نصب و راه اندازی کرده است.

زره پوش با تاکید بر اهمیت سیستم پایش آنلاین پساب راه اندازی شده در شرکت پاکسان یادآور شد: صنایع شوینده یکی از صنایع آب بر و آلاینده است به همین دلیل، شرکت پاکسان با راه اندازی سیستم پایش آنلاین این امکان را برای سازمان محیط زیست فراهم کرده تا این سازمان به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست، به صورت آنلاین در هر زمان و هر لحظه از شبانه روز که اراده کرد بتواند با ورود به سامانه سنجش، میزان آلاینده های پساب کارخانه پاکسان را اندازه گیری کند.

به گفته وی، محیط زیست این امکان را دارد تا به آنالیز آب در خصوصCOD ،PH،دما و NTU دست یافته و سطح هر یک از این آلاینده ها را در پساب کارخانه پاکسان مشاهده کرده و به صورت لحظه ای مورد سنجش قرار دهد.

مدیر امورفنی و پروژه های شرکت پاکسان در ادامه به اهمیت راه اندازی این سیستم برای محیط زیست کشور اشاره کرد و افزود: در دوسال اخیر باجدی تر شدن دغدغه محیط زیست در مبحث آب، این نیاز به وجود آمد که پساب به جا مانده از صنایع آب بر، با چه کیفیتی به محیط زیست باز می گردد، لذا سنجش آب به جامانده از تولید، ابعاد جدی تری به خود گرفت. بنابراین نیاز، شرکت پاکسان با هزینه 120 میلیون تومان سیستم پایش آنلاین پساب را خریداری کرد و با ایجاد دسترسی برای محیط زیست این امکان را فراهم کرد که این سازمان پساب شرکت پاکسان را از طریق سایت Paxanco مورد ارزیابی و سنجش قرار دهد تا دغدغه های این سازمان در خصوص عدم آلایندگی پساب کارخانه پایان یابد.

زره پوش در ادامه به استفاده مجدد از پساب تصفیه شده اشاره کرد و گفت: با به خدمت گرفتن دانش فنی متخصصین واحد فنی و پروژه ها، آب تصفیه شده با وسیستم لوله کشی صورت گرفته، پمپ، نصب تانکر و مخزن، آب تصفیه شده ذخیره و مجدداً به چرخه باز می گردد و در تولید صابون وپودر به کار گرفته می شود. همچنین از این آب برای مصارف شستشو و آبیاری فضاهای سبز داخل مجموعه استفاده می شود.

وی ضمن اشاره به بحران آب در کشور خاطرنشان کرد: ایران کشور کم آبی است و سفره های زیرزمینی ما در خطر قرار دارد به همین دلیل باید تا آنجا که امکان پذیر است پساب به جامانده از تولید را تصفیه کرده و به چرخه مصرف بازگردانیم.

رئیس تحقیقات بازار شرکت پاکسان؛

پاکسان برای رضایت مشتریان همه ابزارها را به خدمت گرفته

 jafakesh2

به گزارش پاکسان نیوز، شهناز جفاکش با بیان این مطلب که ماموریت شرکت پاکسان تامین محصولات متنوع و با کیفیت برای پاکیزگی و سلامت خانواده با رویکرد جلب وفاداری مشتریان است گفت: باتوجه به دستیابی به اهداف استراتژی و بهینه سازی ارتباط با مشتریان، اجرا و راه اندازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) دنبال می شود.

رئیس تحقیقات بازار پاکسان با برشمردن اهداف این شرکت در خصوص مفهوم واژه CRM یادآورشد: این کلمه مخفف Customer Relationship Management یا سیستم مدیریت ارتباط با مشتری است. در حقیقت این سیستمها راهکاری است برای جمع آوری نیازها و رفتارهای تجاری مشتریان تا به ایجاد روابطی قویتر با آنها منجر شود.

وی در خصوص اهمیت راهبردی این واحد گفت: رابطه قوی با مشتریان، مهمترین رمز موفقیت هر کسب و کار است. تکنولوژیهای بسیاری در قالب مدیریت ارتباط با مشتری و CRM ارائه شده اند اما داشتن تصویری از CRM به عنوان مجموعه ای از تکنولوژی نیز نادرست است.

به گفته رئیس تحقیقات بازار شرکت پاکسان، می توان CRM را به مانند فرایندی دانست که به ما کمک می کند تا اطلاعات مختلفی از مشتریان، فروش، اثر بخشی فعالیتهای بازاریابی، سرعت عمل در پاسخگویی به مشتری و نیز تمایلات بازار را به شکل یکجا جمع آوری کنیم.

جفاکش ضمن تشریح دلایل حرکت سازمان به سوی سرمایه گذاری بر مدیریت ارتباط با مشتری افزود: استفاده از روابط جاری با مشتری‌های فعلی، برای به حداکثر رساندن میزان رشد درآمدها، معرفی و مشخص کردن شیوه ها و فرآیندهای فروشی که بیشتر تکرار می شوند، پاسخگویی به نیازها و رفع تقاضای مشتریان، ایجاد و اجرای یک راهبرد فعال بازاریاب که به کاهش هزینه‌ها و شناخت عمیق تر مشتری منجر می شودو... از عمده اهداف این واحد در مجموعه پاکسان است.

وی سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان را ابزاری مفید در جهت شناسایی پیوسته و ساختار یافته نیاز و خواسته مشتریان در سطوح مختلف دانست و تاکیدکرد: در جهت بهبود و ارتقاء کیفیت محصولات شرکتهای گروه پاکسان و افزایش میزان رضایتمندی و همچنین افزایش وفاداری مشتریان محصولات شرکتهای گروه پاکسان خواهد بود .

رئیس تحقیقات بازار شرکت پاکسان در ادامه خاطرنشان کرد: با استفاده از CRM می توانند چرخه فروش را کوتاهتر و وفاداری مشتری به ایجاد روابط نزدیکتر درآمد را افزایش داد. سیستم مدیریت روابط با مشتری می‌تواند کمک کند تا مشتریان موجود حفظ شده و مشتریان جدیدی جذب شوند.

به گفته جفاکش سازمان‌های موفق، روش‌هایی را شامل مدیریت ارتباط با مشتری، تحلیل ارزش مشتری، استراتژی سازمانی و ساز و کارهای خدماتی که کارایی ارتباطات مشتری را بهبود دهند را به کار می گیرند. چراکه مدیریت ارتباط با مشتری استراتژی برای کسب مشتریان جدید و نگهداشتن آنها است.

وی در توضیح ابزارهای ارتباط مشتریان با شرکت پاکسان تصریح کرد: مشتریان محصولات شرکتهای گروه پاکسان، می توانند از کانال های مختلف، با بخش ارتباط مردمی شرکت پاکسان، تماس حاصل نموده و شکایات، انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه نمایند و اطمینان داشته باشند که کارشناسان این بخش در اسرع وقت به نظرات آنها رسیدگی خواهند کرد .

رئیس تحقیقات بازار شرکت پاکسان در تشریح راه های این ارتباط افزود: مشتریان محترم می توانند با ارائه نظرات خود ، ما را در جهت بهبود کیفیت محصولات یاری نمایند .

به گفته وی سیستم تلفن گویای شرکت پاکسان با شماره تماس 64562360 و64562361 وب سایت شرکت پاکسان به نشانی WWW.PAXANCO.COM به صورت شبانه روزی آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات مشتریان ارجمند از محصولات پاکسان است.

حلول ماه شوال بر مسلمین و تلاشگران عرصه صنعت مبارک باد

۰۰۰۲

رمضان ماه همه خوبی ها با حلول ماه شوال به پایان رسید. رمضان ماه قدرشناسی و پیشانی ساییدن در پیشگاه عبودیت و بندگی حق است. تلاشی است برای فراگرفتن صبر و استقامت و طغیانی است علیه هر آنچه که انسان را زمینی نگه می دارد، تا انسان را سبک بال تا اوج برساند و بزرگی را در بندگی او معنی کند.

به همکاران عزیزم در گروه پاکسان، فرا رسیدن عید فطررا تبریک می گویم و این عید پاداشی است برای روزه داران و کسانی که بر هوای و هوس خود چشم فرو بستند تا به بلندای آسمان برسند.

بی شک در روزهای گرم تابستان با دهان روزه کار در بخش تولید کار ساده ای نبود اما شما عزیزان توانستید هم به امر خداوند گردن بگذارید و هم چرخ های صنعت و تولید را به گردش وادارید.

کام همگان در این روزها به مدد استقامت ایران در مذاکرات1+5 و حفظ خطوط قرمز امت اسلامی، شیرین تر شده و این عید خجسته را برای همه ایران به یادماندنی تر کرده است.

به امید روزی که صنعت کشور به طور اعم، و مجموعه ارزشمند پاکسان به طور اخص، به جایگاهی که شایسته آن است دست پیدا کند و بر بلندترین قله های موفقیت برسد.

مدیر بازاریابی داخلی شرکت پاکسان؛

IMG_3457

بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی -اجتماعی تعریف می‌شود که به وسیله آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.در سال های اخیر همراه با رفع بسیاری از انحصارها و رانت ها در ایران و ورود رقبای ریز و درشت داخلی و خارجی به میدان تولید ، تجارت و خدمات ، بازار ایران تا حد زیادی تبدیل به یک بازار رقابتی شده است و در این میدان تقریباً هیچ بازیگری تنها و بدون رقیب نیست . در این فضا ،‌توجه جدی به بازاریابی برای تمام شرکتها یک امر ضروریست و کسانیکه در این مورد غفلت کنند به سرعت میدان را به نفع رقبا از دست خواهند داد . از آنجایی که بازاریابی مانند بسیاری از دانش های دیگر امروز، امری تخصصی شده است اتکای مدیران شرکت ها بهروش های سنتی گذشته و پیروی از تجربه های قبلی کافی نیست و باید به ملاحظه عوض شدن شرایط رقابت ،‌از شیوه های جدید بازاریابی استفاده نمود.

به دلیل اهمیت بازاریابی در دنیای داد و ستد و امروز به سراغ آقای وحید گودرزی مدیر بازاریابی داخلی شرکت پاکسان و دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، رفتیم و در این خصوص با وی به گفتگو نشستیم آنچه در پی می آید حاصل این گفت و شنید است.

مفهوم و تعریف بازاریابی داخلی چیست؟

-تعین استراتژی شاخص هایی دارد که باید اول تعین سپس تعریف شود پس از تعین استراتژی باید مشخص شود که با چه گذاره ای باید به این استراتژی دست یافت. در حقیقت باید گفت که استراتژی راه برنده شدن است.

اصول اساسی واستراتژی های بازاریابی چیست و چه هدفی را در برندینگ دنبال می کند؟

-ماموریت بازاریابی و فروش داخلی در حقیقت هدایت محصولات تولید شده در کل کشور است. هر کالایی به زمینه ای برای عرضه به بازار نیاز دارد و با توجه به گستردگی تولیدات صنایع شوینده ماموریت واحد بازار یابی بسیار گسترده است. با توجه به اینکه در گروه محصولات شرکتهای پاکسان، حدود 350 مورد کالا را دارا هستیم و 16 برند داریم و این برندها هر یک استراتژی خاص خود را می طلبد در نتیجه، در عرصه بازار با استراتژی های متفاوتی روبه رو هستیم که هر یک از کالاها وضعیت مختلفی دارند و بسته به نوعشان متفاوت است.

برندسازی و برندینگ چه تاثیری بر رویکرد جامعه به یک کالای خاص دارد؟

-اگر بخواهیم یک تعریف کوتاه از برند بدهیم باید بگوییم برند، هویت یک کالا و یا خدمات را مشخص می کند و بسیاری از کالاها قطعاً با ابزاری مثل برندینگ هویت پیدا می کنند. برندینگ ابزارهای مختلفی دارد. باید گفت برند یک دیدگاه و یک نگاه است. هویتی دارد و دارای خصیصه ای است که مخاطبین آنرا به عنوان یک هویت می شناسند. هر یک از این کالاها هویتی دارند که دارای خصوصیات متفاوت، متمایز و خاص است. کیفیت کالا، کیفیت بسته بندی و......آنرا مشخص می کند که می تواند گویای خصوصیات و ویژگی های منحصربه فرد آن کالا باشد. برای موفقیت در برندسازی در صنعت شوینده باید به این نکته توجه داشت که در یک خانواده از محصولات شوینده برندهایی وجود دارد و باید شرایط را به گونه ای مدیریت کرد تا این برندها به گونه ای متوازن رشد کنند.

آیا داشتن بیش از 16 برند در گروه محصولات پاکسان کار بازاریابی محصولات را با مشکل و چالش جدی روبه رو نمی کند؟

-باید توجه داشت این 16 برند مختلفی که در مجموعه پاکسان تولید می شود به عنوان نقطه قوت تلقی می شود و اگر این محصولات را با نمونه های خارجی که در حقیقت جزء رهبران صنایع شوینده محسوب می شوند مقایسه کنیم می بینیم که این تعداد چندان زیاد هم نیست. چرا که در برخی از گروه کالاها ما شاهد بیش از100 برند هستیم که برای بازارهای مختلف تولید وعرضه می شود تا بتوانند همه سلیقه ها را پوشش بدهند. در حال حاضر در داخل کشور نیز شاهدیم که برخی از تولیدکنندگان محصولات شوینده نیز در حال حرکت به این سمت هستند.

واحد بازاریابی استراتژی، طرحها، برنامه ها و گامهایی که برای توسعه مدنظر دارد چیست؟

-قبل از فروش، بیش از هرچیز باید به توسعه برند توجه کنیم. در سالهای اخیر بر روی توسعه و نوآوری بر روی برندهای این مجموعه متمرکز شده ایم و با توجه به اینکه هر برند خانواده ای دارد باید ببینیم بازارهای هدف ما در کدام کالاها دچار کمبود است و به کدام کالا نیاز بیشتری دارد. در سال جاری با توجه به همین نیازسنجی که صورت گرفته است، تا پایان سال 4 یا 5 محصول جدید به بازارهای هدف عرضه خواهیم کرد. واحد بازاریابی داخلی نیز با توجه به این رویکرد، استراتژی های نوینی را برای عرضه هرچه بهتر این کالاها در ایران و منطقه طرح ریزی می کند.

بازاریابی الکترونیک در صنعت، خصوصاً صنعت شوینده چه جایگاهی دارد و در مجموعه پاکسان در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفقته است؟

-به طور کلی مارکتینگ در صنعتFMCG بسیار اهمیت دارد و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ما مخاطبانی داریم که باید پیام های خود را به آنها برسانیم خصوصاً در صنعت شوینده، با توجه به رقابتی که در بازار عرضه وجود دارد این مسئله از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که در این صنعت بسیاری از شرکتها بسیار فعالانه وارد شده اند و توانسته اند با استفاده از این موقعیت، که رسانه های اجتماعی در اختیار آنها قرار داده اند به جایگاه مناسبی دست پیدا کنند. در همین راستا در واحد بازاریابی داخلی شرکت پاکسان، سعی داریم با تقویت زیرساختها، از این فضا استفاده کنیم.

در حال حاضر ما با پدیده ای در دنیای ارتباطات به نام شبکه های اجتماعی روبه رو هستیم که همه گروه ها و سنین جامعه را درگیر خود کرده است و قابلیت های بی نظیری دارد. آیا می توان در مارکتینگ از این فضا در جهت اجرایی کردن برنامه های بازاریابی داخلی پاکسان استفاده کرد؟

-با به وجود آمدن شبکه های اجتماعی این ضرورت بیش از پیش با اهمیت به نظر می رسد. به نحوی که مخاطب، پیام و رسانه ای که با آن سروکار داریم از اهمیت بیشتری برخوردار است. و باید بر این موضوع بیش از پیش متمرکز باشیم چرا که این رسانه ها از تاثیرگذاری بی بدیلی برخوردار هستند. باید دانست که در چند سال اخیر با رشد روز افزون شبکه های اجتماعی، برخی از رسانه ها نظیر رادیو، تلویزیون و رسانه های مکتوب با چالش جدی روبه رو شده اند و کارکرد گذشته خود را از دست داده اند.

به دلیل افزایش ضریب نفوذ اینترنت، بسیاری از رسانه ها تغیر ماهیت دادهاند و دسترسی بیش از 60 درصد مردم به شبکه های اجتماعی فراهم شده است و همین مسئله باعث تغیر در رفتار جمعی و فردی می شود و سبب می شود که شمار بیشتری از افراد تحت تاثیر این رسانه ها قرار بگیرند و این امر استفاده از رسانه های سنتی را در جامعه با چالشها و دشواریهای جدی روبه رو می کند.

برای اینکه بتوانیم به بقای خود ادامه دهیم باید در مارکتینگ به این شبکه ها توجه کنیم و آنها را به عنوان رسانه هایی تاثیرگذار و نقش آفرین بپذیریم.

محصولات شرکت پاکسان توسط به پخش توزیع می شود. در سمینار شامپو سیو به پاره ای از مشکلات در زمینه توزیع محصولات گروه شرکتهای پاکسان اشاره شد. به نظر شما حلقه مفقوده به پخش و پاکسان چیست؟

-به پخش و پاکسان دو شریک استراتژیک و "پارتنر" هستند. در حقیقت استراتژی مشترک پارتنرها تلاش برای رسیدن به یک نقطه مشترک است. در حقیقت باید گفت در این میان حلقه گمشده ای وجود ندارد بلکه تفاوت در دیدگاه هاست. منویات به پخش در قالب یک توزیع کننده است و بی شک نگرش و تفکرات حاکم بر این مجموعه با پاکسان به عنوان تولید کننده متفاوت است. و این نگاه و تفاوت دیدگاه، گاهی باعث بروز چالش می شود که در نهایت باید با اتخاذ استراتژی هایی به نگاهی مشترک رسید تا در نهایت هر دو به یک اندازه و متوازن به رشد و تعالی برسند و مشکلات پاکسان و به پخش به موازات هم مرتفع شود.

طاق زدن سلامتی با برچسب های 250 تومانی

به گزارش پاکسان نیوز به نقل از سلامت نیوز، برچسب غذا و دارو به راحتی در دسترس است و اگر کسی بخواهد می تواند با قیمت مناسب یعنی در تعداد کم با قیمت هر عدد 500 تومان و در تعداد بالا با قیمت 250 تومان تهیه کند.

نظافت مو از دوران قدیم تاکنون به ویژه در میان بانوان از اهمیت زیادی برخوردار بوده در آن دوران گل سرشور و تخم مرغ حرف اول را می زدند زیرا نه تنها موها را تمیز و نرم بلکه پیاز مو را نیز تقویت می کردند اما اکنون گل سرشور جای خود را به انواع و اقسام شامپوها داده است.

برای خرید به فروشگاه یکی از دوستان در چهارراه رسولی زاهدان رفته بودم که خانمی وارد شد و از فروشنده پرسید شامپو تریاک دارید، اول فکر کردم از اقوام و نزدیکان فروشنده است و با وی شوخی می کند اما وقتی دیدم قوطی شامپویی با بسته مشکی و قهوه ای به خریدار داد، تعجب کردم.

وقتی با فروشنده تنها شدیم پرسیدم واقعا اسم این شامپو تریاک است گفت بلی و خیلی هم تاثیر دارد، کنجکاو شدم برای امتحان یک عدد خریدم و گفتم اگر موهای سرم ریخت باید جوابگو باشی.

چشم تان روز بد نبیند وقتی این شامپو را استفاده کردم تمام فضای خانه را بوی تریاک گرفت و خودم نیز در حمام حالت تهوع گرفته بودم، که مادر بزرگم فریاد زد در حمام داری تریاک می کشی، خلاصه از ترس فوری سرم را شستم و شامپو را کناری گذاشتم تا ساعتی بوی تریاک در خانه پیچیده بود و مادر بزرگم هنوز باور نمی کند که شامپو بوی تریاک می دهد.

مادر بزرگ می گفت یادش بخیر وقتی گل سرشور و یا تخم مرغ را در بقچه می گذاشتیم و به حمام عمومی می رفتیم خیال مان راحت بود که موهایی تمیز و پرپشت داریم و اصلا ریزش مو معنایی نداشت.

اکنون شامپو های متعدد که بیشترشان نیز قاچاق، غیر استاندارد و بی هویت است جایگزین گل سرشور مادر بزرگ شده و به وفور در بازارها بدون نظارت به فروش می رسد.

همیشه هم کار به راحتی یک شست و شوی ساده نیست، نقشی که شامپوها در پاکسازی و شست و شوی موها ایفا می کنند منحصر به زدودن چربی از سر یا هیدراته کردن موهای خشک نیست گفته می شود برخی از این شامپوها علاوه بر اثر پاک کنندگی اثر درمانی بر روی سر و پیاز مو دارند در حالی که یکی از پزشکان می گفت هیچ شامپویی تاکنون پیدا نشده که موجب جلوگیری از ریزش موهای سر و یا تقویت آنها شود.

در اوایل دوره ظهور شامپو آرایشگران انگلیسی صابون رنده شده را جوشانده و به آن عطر و مواد دارویی اضافه می کردند، کلمه ی شامپو از چامپو در زبان هندی به معنی “فشار یا ماساژ دادن” وارد زبان انگلیسی و سپس از انگلیسی روانه زبان فارسی شد.

اکثر شامپوها دارای فرمول یکسان سدیم لوریل اتر سولفات و تری اتانول آمین لورین سولفات هستند بنابراین بیشتر آنها کار مشترکی انجام می دهند به جز برخی از شامپوها که مصارف پزشکی و دارویی خاصی دارند.

پزشکان متخصص پوست و مو اتفاق نظر دارند که نوع شامپو هیچ تاثیری در کاهش یا پیشگیری از ریزش مو ندارد، غلظت زیاد (که تنها با افزودن بیشتر موادی مثل نمک طعام ایجاد می شود)، عطر و بوی دل انگیز، رنگهای متنوع و شکل و حالت صدفی مانند، روشهایی هستند که از نظر روانی تاثیر بسزایی در جلب مشتری دارند.

اجزای تشکیل دهنده شامپو شامل عامل پاک کننده که باعث جدا شدن ذرات چرک و کاهش چربی از سطح مو می شود، عامل تقویت کننده کف (مثل بتاتین) که باعث ایجاد کف غلیظ مقاوم می شود، عامل حالت دهنده مو که باعث شانه شدن راحت مو می شود و در آخر عامل نگهدارنده است که مو را با مواد ضدعفونی کننده و میکروب کش حفظ می کند.

عادت هر روز شامپو زدن جدید است، در دهه ی 50 میلادی رسم بر این بود که زنان هفته ای یکبار به آرایشگاه مراجعه و وظیفه آرایشگر شستن موها بود، در ایران نیز که تا 30 سال قبل خانه ها بدون حمام ساخته می شد همه به حمام های عمومی می رفتند، که آن هم هر روز نبود، اما چرا این روزها اینقدر صحبت از هر روز شستن مو و شامپوهای مدرن است، آیا ما موهای بهتری نسبت به مادربزرگان خود داریم؟

دکتر محمد نجفیان متخصص پوست و مو گفت: بیشترین مشکلی که مراجعان ما در زمینه مو دارند ریزش مو و مشکل موهای زائد است، وظیفه اصلی شامپو شویندگی است پس تاثیر مناسب شامپو این است که چربی، گرد و غبار و پوسته های سر را بشوید و موها را تمیز کند.

وی افزود: اثر مضر شامپو شامل خشک و شکننده کردن موها و در نتیجه ریزش و مو خوره است و بجز این موارد سایر بحث ها علمی نیست، اینکه شامپویی باعث رویش مو می شود یا رساندن مواد معدنی و پروتئین از طریق شامپو به مو یک دروغ است چون مو جسمی مرده است و رسیدن پروتئین به جسم مرده هیچ اثری ندارد زیرا مو نه عصب دارد و نه خون رسانی پس شامپوی خوب شامپویی است که موهای سر را بدون ایجاد خشکی و شکنندگی و موخوره تمیز کند.

وی ادامه داد: ریشه ی مو زنده است اما در ذهن عامه مردم یک سو تفاهم در این زمینه وجود دارد که وقتی از ریشه ی مو صحبت می شود ناخودآگاه آن را با ریشه درخت مقایسه و فکر می کنند ته مویی که کنده می شود ریشه است در حالی که این ریشه نیست بلکه ریشه مو شکلی شبیه به یک فنجان دارد که مو در آن قرار می گیرد.

نجفیان تصریح کرد: شامپو عامل تغذیه ریشه ی مو نیست بلکه بعضی از شامپوها باعث تسریع جریان خون در پوست سر می شوند و در واقع حکم دارو را ندارند و نیز بهتر است همیشه از یک نوع شامپو استفاده کنیم.

این متخصص اظهار داشت: میزان شستشوی سر هم به میزان تعریق فرد، چربی سر، مجاورت با آفتاب، استرس، نوع فصل و خیلی عوامل دیگر بستگی دارد، ممکن است به فردی توصیه کنیم هفته ای یک بار سرش را بشوید ولی به دیگری بگوییم روزی دو بار این کار را انجام دهد زیرا ممکن است موی سر یک فرد خیلی چرب باشد، خیلی عرق کند یا کار وی طوری باشد که زیاد در مجاورت آفتاب قرار گیرد که این موارد کاملا در بهداشت مو موثرند.

وی بیان داشت: شامپوی رفع سفیدی موی سر به هیچ وجه علمی نیست زیرا در ریشه ی مو تعدادی سلول های رنگدانه ساز وجود دارد که عامل ایجاد رنگ موی سر هستند و وقتی این سلول ها می میرند دیگر رنگی به مو نمی دهند یعنی مو سفید می شود و حتی درمان دارویی رفع سفیدی مو نیز درمان فوق العاده سختی است.

وی افزود: موضوع شامپوی ایرانی و خارجی و گران و ارزان نیست، ممکن است شخصی هنوز از همان شامپوهای قدیمی تخم مرغی استفاده کند و کاملا هم راضی باشد، تشخیص این موضوع به تجربه خود فرد بستگی دارد.

نجفیان گفت: اخیرا در رابطه با کرم ها و شامپوهای گیاهی و حتی در مورد غذاهای گیاهی بیش از حد تاکید و بزرگ نمایی می شود که این نیز به طور کامل صحیح نیست زیرا صرفا نمی توان گفت که یک محصول گیاهی خوب و یک محصول شیمیایی بد است، اما بعضی از گیاهان خاصیت دارویی دارند؛ مثلا سیر ریشه ی مو را برای رشد تحریک و حنا و سدر هم ساقه ی مو را تقویت می کنند و حتی در مواردی برخی گیاهان به طور موضعی استفاده می شوند به عنوان مثال گیاه رزماری به رویش مو کمک می کند.

وی ادامه داد: بنابراین شامپوها و داروهای گیاهی می توانند در رشد مو موثر باشند اما به طور مطلق نمی توان گفت که یک ترکیب به صرف گیاهی بودن، از یک ترکیب شیمیایی بهتر است.

اگر پای صحبت قدیمی ها و مادربزرگ ها بنشینیم از خاطرات شستن سر با تخم مرغ و گل سرشور زیاد سخن می گویند، آنچه معلوم است از گذشته تاکنون تمیزی و اهمیت به مو در اولویت مردم به خصوص خانم ها بوده است.

الهه اکبری متخصص طب سنتی که یک داروخانه گیاهی در زاهدان دارد می گوید: در ایران قدیم از مواد گیاهی و معدنی برای شستشوی سر و مو استفاده می شد، اگر موادی که برای شستشو به کار می روند طبیعی باشند هم با طبیعت انسان سازگارترند و هم عوارضشان کمتر است البته نباید فراموش کرد که امکان ایجاد عارضه با منابع طبیعی هم وجود دارد ولی اگر میزان مصرف اندک باشد، عارضه نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: خواص گل سرشور تقویت مو، بلندکنندگی و ترمیم آن است، اثر ترمیم کنندگی گل سرشور به پوست سر محدود نیست بلکه در زخم ها نیز کاربرد دارد، استفاده 10 روزه از گل سرشور بسیاری از عوارض پوستی سر را ترمیم می کند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که ممکن است گل سر شور هم باعث ریزش مو شود، با سنگین و خیس شدن، مو ممکن است به راحتی کنده شود و شستن سریع و با عجله گل سر شور نیز باعث ریزش مو می شود پس برای پاک کردن گل باید به آرامی مو را شست.

وی اظهار داشت: بسیاری از افراد برای کاهش عوارض گل سرشور از مخلوط آب و گلاب و برخی نیز از کتیری طبیعی همزمان با آن استفاده می کنند که البته من این کار را توصیه نمی کنم و بهتر است بعد از تمیزشدن گل سرشور ، کتیرا با آب حل و مو و کف سر با آن پوشیده شود که این کار از یک سو عوارض گل سرشور را کم می کند و از سوی دیگر باعث باقی ماندن مواد معدنی روی پوست سر می شود.

اکبری افزود: برای استفاده از گل سرشور باید 5 گرم از خاک را با آب به تدریج مخلوط و آرام هم زد تا قوام آن به حدی برسد که جاری نشود و موضعی باقی بماند، سپس آن را روی سر قرار داده که این مقدار برای مساحتی از پوست معادل کف دست کفایت کند و بگذارید 20 دقیقه تا نیم ساعت باقی بماند سپس باید حتما به آرامی با آب گرم گل از روی سر شسته شود.

وی بیان داشت: معمولا با استفاده از گل سرشور چربی ها کاملا پاک می شود البته می توان بعد از آن از شامپو هم استفاده کرد اما استفاده همزمان باعث می شود از آثار خوب گل سرشور هم بهره مند شوید.

وی گفت: بهتر است افرادی که چربی شدید موی سر دارند هر هفته یا هر 2 هفته یک بار گل سرشور استفاده کنند و افرادی که ریزش مو دارند بهتر است با احتیاط از گل سرشور استفاده کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه تهیه گل سرشور به این راحتی نیست که به عطاری بروید و آن را بخرید. حتما باید گل سرشور را از فرد معتمد و مطمئنی تهیه کرد.

کم و بیش همه با بازارهای مواد آرایشی و بهداشتی آشنا هستیم و قاچاق این مواد بخصوص شامپو از هیچ کس پوشیده نیست، بازار چهارراه رسولی زاهدان یکی از مراکز عمده پخش مواد بهداشتی از جمله انواع شامپو ها است که اخیرا شامپو تریاک هم به آن ها اضافه شده است.

با ورود به یکی از این مغازه ها متوجه پیدا شدن انواع و اقسام مواد بهداشتی و آرایشی و ادکلن ها در آن ها می شوید که بیشتر آن ها مواد قاچاق هستند اما نکته جالب این است که این کالاها برچسب معتبر غذا و دارو دارند که این نکته قابل تامل است.

به گفته احمد شاهوزهی یکی از فروشندگان این کالاها در بازار چهارراه رسولی زاهدان برچسب غذا و دارو به راحتی در دسترس است و اگر کسی بخواهد می تواند با قیمت مناسب یعنی در تعداد کم با قیمت هر عدد 500 تومان و در تعداد بالا با قیمت 250 تومان تهیه کند.

وی گفت: وقتی مشتری به مغازه من وارد می شود دو جنس اصلی و تقلبی را به او نشان می دهم و او راحتتر می تواند تصمیم به خرید بگیرد.

شاهوزهی بیان کرد: این ها همان کالاهایی است که در داروخانه ها با قیمت های خیلی بالا عرضه می شود و حتی برخی از این کالاها مانند شامپو تریاک که قیمت آن حدود 18 هزار تومان است در داروخانه ها یافت نمی شود.

محمد عمر ریگی یکی دیگر از عرضه کننده های لوازم آرایشی و بهداشتی در بازار چهارراه رسولی زاهدان گفت: قیمت محصولات ما از آن جهت پایین تر است که بصورت قاچاق وارد می شود و در صورتی که طی مراحل عبور از مرز توسط ماموران کشف شود با پرداخت عوارض ناچیز گمرگی از چابهار آنها را ترخیص می کنیم.

وی ادامه داد: شامپو تریاک یکی از جدیدترین شامپوهایی است که از ایتالیا آورده می شود و خواص آن تقویت ریشه و ساقه مو و نیز خوشرنگ کردن و خوش حالت کردن آنها است.

محمد رسول شیبانی که در یکی از پاساژهای نسبتا لوکس بازار چهارراه رسولی زاهدان مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی دارد،گفت: من درباره مواد بهداشتی و آرایشی مطالعات زیادی دارم و می دانم که جنس موجود در مغازه من از لحاظ کیفیت با جنس عرضه شده در داروخانه ها هیچ تفاوتی ندارد بلکه برخی کالاها را دارم که در هیچ داروخانه ای یافت نمی شود.

وی ادامه داد: شامپو تریاک در مغازه من در دو نوع دوقلو با قیمت 24 هزار تومان و تک قلو با قیمت 16 هزار تومان عرضه می شود و پرفروش ترین محصول است به طوری که هر مشتری با یک بار مصرف مشتاق استفاده از آن شده و دو یا سه عدد دیگر از آن را خریده است.


سوال اینجا است که در این بازار شلم در شولوا ( اشفته )که تعداد مغازه های لوازم آرایشی و بهداشتی از تعداد موهای سر یک فرد بیشتر است چطور می توان به این همه فروشنده بدون جواز اعتماد کرد و اجناسی را که گفته می شود برخی از آن ها در کارگاه های خانگی ساخته و درون پوشش های شیک قرار می گیرند خرید؟ چگونه می شود سلامتی خود را با برچسب های 250 تومانی طاق زد؟

به گفته شماری از شهروندان زاهدانی نه تنها اکثر لوازم آرایشی های بازار چهار راه رسولی جواز ندارند بلکه بیشتر مغازه های دیگر این بازار بزرگ و مشهور شهرمان هم پروانه کسب ندارند و انواع لوازم برقی، ظروف چینی، انواع سی دی های پورنو، شوکر و به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این بازار پیدا می شود.

اما نکته جالب این است که این بازار مورد علاقه بسیاری از مردم سراسر کشور نیز است.

یکی از هموطنانی که برای خرید از استان کرمان به بازار چهار راه رسولی زاهدان آمده بود، گفت: بازار چهار راه رسول زاهدان در سراسر کشور بی همتا است،جنس های متنوع و ارزان و با کیفیت بالایی دارد که باعث شده من دو یا سه ماه یکبار همراه با خانواده به این شهر بیایم.

وی ادامه داد: بازار لوازم آرایشی آن بهترین بازار است که با قیمت مناسب جنس های خارجی اصلی را میخریم و آنقدر قدیمی و جا افتاده است که محال است جنس تقلبی به مردم بدهند با این حال من چند نفر آشنا دارم که بیشتر وقت ها جنس مورد نظر را برایم می فرستند.

یکی از شهروندان زاهدانی می گوید: بازار چهار راه رسولی جنس های زیادی دارد در گذشته بیشتر کالاها و اجناس این بازار قابل اعتماد بودند اما اکنون بیشتر کالا ها، البسه، کفش، لوازم آرایشی و غیره ساخت چین و پاکستان و تایلند و بی کیفیت هستند.

وی در عین حال گفت: بیشتر لوازم آرایشی و شامپوها در حالی که استاندارد نیستند و علامت استاندارد ندارند اما مردم از آنها ناراضی نیستند البته بیشتر شامپوهای بازار چهارراه رسولی با شامپوهای داروخانه هیچ تفاوتی ندارند تعجب می کنم چرا مردم از این بازار خرید می کنند.

بسیاری از شهروندانی که در بازار چهارراه رسولی گفت وگو کردند می گفتند: اگر لوازم آرایشی و بهداشتی هایی که در این بازار فعالیت می کنند پروانه کسب دارند چرا اینهمه جنس بدون برچسب و غیر مجاز را به راحتی و بدون دغدغه عرضه می کنند، و اگر جواز ندارند چرا از فعالیت آنها جلوگیری نمی شود.

به گفته برخی از شهروندان زاهدانی دستگاههای دست اندرکار از جمله مرکز بهداشت، استاندارد، صنعت و معدن و تجارت، تعزیرات و غیره نظارت و بازرسی مشخصی بر فروشگاه های لوازم بهداشتی و آرایشی زاهدان به ویژه بازار چهارراه رسولی ندارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اظهار داشت: نیروهای این دانشگاه و مرکز بهداشت تنها می توانند از داروخانه ها و مراکز دارای پروانه کسب بازدید کنند و به سبب کمبود نیرو و امکانات توان پرداختن به بازار چهارراه رسولی که در هر گوشه آن فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی مانند قارچ پدید آمده است وجود ندارند.

دکتر علیرضا مبارکی تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند که بهترین مکان برای تهیه مواد بهداشتی و آرایشی داروخانه ها و فروشگاه های جواز دار هستند.

وی ادامه داد: یک بار به اتفاق تعدادی از همکاران برای خرید به بازار چهار راه رسولی از جمله فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی رفتیم که البته جنس های آنها خوب و قابل قبول بود.

وی گفت: درباره ورود شامپو تریاک اطلاعی ندارم اما امکان ندارد این شامپو با عصاره اصلی تریاک ساخته شود بلکه بیشتر این شامپو ها اسانس دار و ساخت کشور هایی مانند تایلند هستند.

دکتر مبارکی تصریح کرد: بازرسی از این واحد ها در حوزه وظایف سازمان صنعت، معدن تجارت است.

محمد رفیع سلطان زاده مدیر بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با نداشتن اطلاعات دقیق از فعالیت این واحد ها به عنوان واحدهای جواز دار گفت: گمان نمی کنم که لوازم آرایشی های بازار چهارراه رسولی جواز (پروانه کسب) نداشته باشند چون همکاران ما از آن ها بازدید می کنند با این حال اگر کسی مغازه خاصی مد نظرش است به ما اعلام کند تا ما دوباره بازدید کنیم.

این در حالی است که بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان؛ از ابتدای امسال تاکنون 47 هزار و 282 بازرسی در سطح استان توسط بازرسان این سازمان انجام گرفته است.

شهروندان می پرسند مسوول این قبیل نابسامانی ها چه کسانی هستند.

لوازم آرایشی و بهداشتی حتی توسط دست فروشان در گوشه و کنار خیابانها و پیاده روهای شهر زاهدان از جمله چهارراه رسولی به فروش می رسد و بسیاری از مسوولان و نزدیکانشان نیز از همین فروشگاه های بدون پروانه کسب خرید می کنند.